Gott nytt år!

Av :Lina


Först av allt, 
God jul och gott nytt år!!!

När vi gjorde en " best nine" på vårat instagramkonto så fick vi se att vi fått över 5000 likes och 225 följare sedan starten i augusti. Det är ju helt fantastiskt!
Tack för att ni alla verkar gilla det vi gör och att ni hänger kvar. 



Två dagar innan jul fick jag en ide och började brodera ett par vantar jag sett på Karlshamns museum.
Den enda bilden jag hade var denna usla mobilbild att titta på. Så det fick bli mycket gissande, men sådant är ju bara kul.


När jag sytt färdigt båda vantarna så begav jag mig till museet för att se hur de tex såg ut inuti och bakpå..

Vanten var till stor del fodrad med ett gulbrunt kypertvävt grovt ulltyg, bara på ena insidan av handleden satt en bit nedsliten päls. Jag valde att fodra mina vantar med växtfärgat gult kypertvävt ulltyg hela vägen.


Av det lilla som fanns kvar av dekorationskanten så kunde jag se att det varit skinn. En snabb kik på digitalt museum visade många liknande vantar med pälsavslutning så jag körde på det.



Egentligen hade jag sytt baksidan redan genom att gissa hur det såg ut, men väl på museet så såg det helt annorlunda ut så jag gick hem, sprättade och broderade om.

Men en annan upptäckt var att min vaner hade en helt annan form än originalet.  Helknasigt! Min hand är ju en helt normal hand, lite liten till och med. De gamla vantarna kan ju inte ha passat någon. Korta och jättebreda. Kanske var det bara skådevantar att hålla i i kyrkan.



Göra om göra rätt!


Tada! Färdiga!
Ska försöka använda dem mycket så arbetstiden gör det värt det :-)


Och igår/idag blev det en kjol till minsta dottern som länge önskat sig en Blekingedräkt. Hennes vanliga, Stora Kopparbergsdräkten, tycker hon inte är lika fin.
Jag hade blå /grön verken liggande i ateljen och bandet hade vi köpt in i somras. Hon fick välja själv såklart. För att snåla på tyget så körde jag med den klassiska sparlappen i linne. Sydde förhand med oblekt lintråd. 





Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg