Färdigt flamförkläde


Av: Lina

Nu är förklädet äntligen färdigt! Kändes som att det tog en evighet. Kanske mest för att jag inte kunde jobba hemma då vävstolen stod på jobbet. Gillar inte riktigt det med vävningen, att det är så stationärt. Jag gillar handarbeten man kan ta med sig när man sitter i tandläkarens väntrum. Då kan man hinna handarbeta jättemycket på en dag, utan att man märker det.

Nåväl...

Bandvävstolen kunde jag i allafall slänga in i bilen så den har vart lite  var stans ihop med mig. Mest här hemma hos mig, på jobbet och hos särbon i Skåne.
Jag bestämde mig tillslut för ett mönster som tog upp det snedställda mönstret i det ikat färgade inslaget. Sedan slängde jag in lite rött också. Får ju inte vara FÖR matchat, då kommer symmetri-djävulen och tar en :-)




Originalförklädet har ju en sydd linning, så jag tänkte jag ville ha med det lite på mitt förkläde med. Så jag sydde en linning först, i rutigt tyg som originalet, och sedan bandet utanför på rätsidan. Blev bra stadga av det.


När det var färdigt fick min lilla 8-åring rycka ut som fotograf igen.





Så vad säger jag om resultatet då?

Hm,...det blev lite kort! Ett förkläde ska egentligen täcka sidenbandet på kjolen. Attans!
Jag får sätta upp en bredare varp nästa gång. Förutom det är jag mycket nöjd med det. Både färg och form mässigt. Så... kommer ja någonsin att väva ett sådant här igen? Jag ,det hoppas jag! Det var väldans kul faktiskt. Och svårt..... Att få pilarna i ikat färgat inslag att bli jämna var en stor utmaning då man måste lägga inslaget i en båge för att väven inte ska dra i hop sig eller bli för glest. Och hur 17 måttar man något i en båge...
Jag väver gärna flera förkläden. Jag har bara inte användning för fler är jag har egentligen.
Jag räknade lite på vad det skulle  kosta om någon ville ha ett förkläde uppvävt.
Alltså:

Material till förklädet.
Varpning, pådragning, solvning, skedning, framknytning.
Uppmätning, om lindande och tre olika färgningar av ikat-inslag.
Vävning ca 5 cm/timmen.( bredd ca 110 cm)
Tvättning och sömnad.
Material till band.
Varpning och pådragning av bandväv.
Vävning ca 15cm / 10 min.
Knytning av tofsar ca 1 timme.


Om man sätter upp en varp för flera förkläden i samma väv så drar det ju ner arbetskostnaden en del per förkläde, men det skulle i allafall landa på ca 35.000:-.

(Tänk på det när ni införskaffar en folkdräkt...de säljs ALLTID för underpris.)

Så vi får väl se hur det blir med det :-)


Kommentarer

Populära inlägg