Dräktsommar!

av. Lina
Nu i sommar har jag äntligen fått inviga min dräkt.
Här har jag blivit fotad av min vän Magdalena Caris.





Första tillfället jag hade den på mig var på vernissagen av sommarens utställning på Karlshamns museum.  Utställningen handlar om flamförkläden och Blekinges dräktskick ihop med mina elevers vävda alster. Kika in!! Den heter "Rosor,ränder och flammor" och hänger fram till kultrunatten.

Jag , dottern och kollegan Ylva gjorde oss snygga till vernissagen.


Sedan var det dags för midsommar i Dalarna. Det var kul att ha en Blekingsk dräkt bland alla Daladräkter. Jag sydde ett till livstycke i grönt för att kunna äta korv utan att vara helt nojjig för fläckar.


 Sedan har jag fuskat lite . Istället för att sy en helt dräkt till dotter nr 2 så köpte jag en på tradera.
Lite läskigt material i livstycket med det får duga. Förklädet är ett gammalt jag köpt i en grupp på facebook.


Om ni vill se mer bilder på dräkter ifrån sommaren så finns det på våran instagram. Blekingelivet.blogg heter vi ju där.

Kommentarer

Populära inlägg