Material

Av Lina

Det här med material till dräkten....Hittade dessa från jobbet. Tror de är från 70 och 80-talet. Olika materialprover och priser. De har sålt genom Blekinges Hemslöjd och tyvärr så finns ju inte någon sådan längre. ( även om materialen var lite väl förenklade,..men ändå)Så himla tråkigt att bo i ett län där allt sådant försvunnit. Hemma i Dalarna tillhandahåller oftast Hemslöjdsbutikerna material och mönster och ibland även hela dräkter och delar.
Men här nere finns ingenstans att hitta varken material eller mönster mer.










I och med reenactment världen så har de på senare år kommit många bra ulltyger ut på marknaden. Vadmal och kläde. Och de funkar ju om man ska sy ytterplagg till folkdräkter, jackor och rockar tex.
Men alla de andra tygerna då?

Linne till särken hittar man ganska lätt, bla på linnehem.se.
Siden band går knappt att hitta. Har hittat några sidor i USA som säljer mönstrade brokadband i polyester. Det finns en gumma i Danmark som heter Anett som säljer sidenband och lite tyger. Men hon är över 80 och inte så haj på det där med internet så henne måste man hälsa på om man vill köpa något. Jag ska ev dit i helgen och hälsa på. Återkommer om det.

Till liv har jag blivit tipsade om dessa tyger från Wilunds utanför Borlänge.
De är i 100% viscose.




Eller så kan man ju lyxa till det med äkta antikt siden från Ebay..


Annars finns det historiska sidentyger hos Duran Textiles som är himla fina.

Men tyg till kjol måste man nog väva själv. Och samma sak med förkläde. Och det kan ju vara jättekul att väva själv, men hur många har tid eller kunskap till det?

Hade jag varit miljonär så hade jag startat en ny Blekinge Hemslöjdsbutik i Karlshamn där jag hade haft material, sömnadsbeskrivningar och dräkter till försäljning. Ett centrum för dräkten helt enkelt.
Men en dräkttradition och kunskap som den i Dalarna är ju knappast något man startar i en handvändning..

Kommentarer

  1. Wow! Vad roligt!
    Alla prover du visar fick vi hem (mor och jag) i början av 80-talet när mor sydde min dräkt. Jag var 15 år när den var klar.
    Idag söker jag med ljus och lykta efter tyg och band till en nytt liv.
    Nästan omöjligt.
    Men roligt att jag hittade din sida!
    Lycka till i ditt fortsätta arbete kring Blekingedräkten, om du fortfarande gör det.
    Mvh
    Christina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg