Vilka är vi?

Av Lisa





Jag heter Lisa Stormlod, och jag är född, uppvuxen och bor i Blekinge, men äger än så länge ingen egen blekingedräkt. Ingen hel dräkt alls faktiskt.

Jag samlar på gamla dräktdelar, men har flest från Mellansverige, där de är relativt lätta att få tag i på loppisar och auktioner. En sommar bar jag dräkt varenda dag, och arbetade i den, för då var jag värd i Skansens kulturhistoriska miljöer. Mest gick jag klädd i Moradräkt. Efter några veckor började jag leta efter något att sätta på huvuedet när jag skulle gå ut även när jag var ledig, att gå barhuvad var ju otänkbart förr. En underbar sommar! Annars bär jag ofta enstaka dräktdelar till annars modern klädsel, särskilt på scen när jag sjunger folkmusik, mest med vokalgruppen Bessman.




Jag har sytt sedan jag var liten, men intresset tog fart på allvar när jag började med lajvrollspel i tonåren och sydde medeltidsinspirerade kläder till lajven. Lajvandet hamnade på hyllan efter några år, men sömnadsintresset finns kvar än. Jag gick på Sätergläntans folkliga sömnadslinje för många år sedan, och arbetade sedan som Hemslöjdskonsulent i ett par år. Sedan blev jag socionom, arbetade som kurator i några år, men jobbar nu som folkhögskolelärare och utbildar socialpedagoger.


Sömnadsintresset finns kvar, men hinns inte med så mycket som jag skulle önska. Barn, jobb, trädgård, musik och restaurering av vårt 1700-talshus tar all tid jag har. Jag älskar handsömnad, både att utföra det och det uttryck det ger ett plagg. Handgjort är oslagbart! Jag brinner också för riktigt bra material, naturmaterial som andas och åldras snyggt. Folklig kultur och historia är andra stora intressen, och alla dessa förenas ju på bästa sätt i mitt intresse för folkdräkt. Nu har jag bestämt mig för att ägna lite mer tid åt dräktintresset!

Kommentarer

Populära inlägg