Akvareller och drömmar

Av Lina

Dessa akvareller på Blekingska dräkter finns på Nordiska museet. Så otroligt vackra. De verkar vara målade runt 1850 talet. Önskar jag kunde sy upp alla fyra av dessa.





Men den här är den absoluta favoriten. Åh vad jag vill återskapa den!


Det här livstycket finns på Digitalt Museum och är ju alldeles otroligt likt det på bilden.
Det måste ju iaf gå att återskapa.



Tyget återfinns ofta på livstycken från området runt Trelleborg och verkar ha funnits i många olika färger. Det har också funnits i Norge.



Och jag har lyckats hitta det nyproducerat!!

Dock svinigt dyrt och inte i blekröd som livstycket jag vill rekonstruera. Men man kanske kan ta det lila i stället?



Och kanske något av detta två tyger från Duran textiles kan få bli förklädet?



Åh,..återskapandet kliar i mina fingrar...

Kommentarer

Populära inlägg