Museie trippen

Av Lina

På jobbet fanns bilderna, tur!!

Jag började med att titta på särkarna.För att få någon slags sammanhang i plaggen så tittade jag efter plagg som liknade varandra. Det är ju svårt att hitta särdrag i klädedräkt om allt ser olika ut. Och jag tänker att om det finns fler av något och de inkommit vid olika tillfällen så måste ju det tyda på någon slags tradition. Så...

Jag hittade dessa skördesärkar. Tre stycken som var väldigt lika varandra i utförande, material och detaljer. Den första kom från Vekerum och den sista från Vettekulla. Nr 2 fanns det ingen information om.








Sen kikade jag på ytterplagg. 
Hittade ett gäng korta små jackor i svart kläde. Den här kom ifrån Sölvesborg.



Denna kom ifrån Hensjöhult.




Älskar de små skörten.


Sist kikade jag på liven.

Det fanns fyra stycken i svart sammet med metallspets. Väldigt lite information fanns om dem. Ett kom från Svängsta och ett hade "hört till Blekingedräkten".


Det här knallgröna var "inlämnat i Karlshamn".

Dessa två blå hade ingen info heller.




Det fanns några jätte fina små sidenliv från Trelleborg också och något från Karlskrona hållet.


Så,..ja.. inte det lättaste att få tag på information. Och inte mycket klokare har jag blivit heller.

Funderar på hur jag själv tänker runt dräkten. Jag vill ju så himla gärna sy och väva en hel dräkt. Och jag skulle vilja utgå från plagg som finns i museernas gömmor. Men att hitta en HEL dräkt att utgå ifrån är ju väldigt svårt då det mesta äldre i arkiven är olika delar. När det finns hela dräkter handlar det oftast om de antagna dräkterna som syddes upp på 30-talet och framåt och jag vill ju göra något av plaggen som fanns innan 1900talet. Sedan känner jag väl att Dräpo (Dräktpolisen) inte har lika starkt fäste här nere i södern som uppe i Dalarna, så jag borde egentligen inte känna mig hindrad från att pussla ihop något eget så länge jag utgår från redan existerande historiska plagg. Så länge det är någorlunda dokumenterade plaggkombinationer och inte är för banans. Eller kommer jag att behöva skämmas om jag har livstycke i siden fast jag bor i västra delen av Blekinge och inte den östra? Om man historiskt sett ser på hur dräkten tolkats igenom tiderna så har det sett väldigt olika ut. Material, färger och kjollängd... Många syr ju tex sina brokadliv i polyester eller viscosetyg numera. Då borde ju jag kunna bära något som iaf är så likt original som möjligt även om det kanske inte är helt geografiskt rätt.....Tex om jag hittar en fin särk med broderier i från Åryd, en vacker kappa på Museet i Sölvesborg, väver en kopia av ett förkläde från Vettekulla osv... Eller blir det helt fel då även om ingen kan se spontant att det inte är en sk "Blekingedräkt"? Vissa skulle nog säga att mitt ihop plock av delar är mer en riktig "Blekinge dräkt" än en enhetlig dräkt antagen av en dräktkommite på 30-talet . Andra skulle tycka tvärt om. Hemma i Dalarna är dräkterna så särpräglade att man direkt skulle se om det blandades men här nere verkar det vara mer flytande och kanske mer tillåtande....Eller?

Funderingarna fortsätter.

/Lina


Kommentarer

Populära inlägg