Karlshamns museum

Av Lina

I går var jag då på Museet i Karlshamn för at se vad de hade i dräktväg. Det här lite av vad vad jag hittade utställt  i montrar  gällande dräktskicket i Blekinge .  
Museet ägs och drivs av en stiftelse och har gjort det riktigt länge. Därav är det svåra att hitta information i arkiven då de som tagit emot föremålen då de kommit in inte alltid haft museievana och inte skrivit upp nog med information om föremålet. På ett liv kan det tex stå " väst i grönt ylletyg med bruna band. Inkom till museet 1936" och inget mer. Inbland står det inte ens så smycket. Svårt att få reda på ursprung  och brukningsort då.

Två st kvinnodräkter från ca 30-tal fanns iaf utställda i lokalerna.




Sen fanns det små utdragbara lådor som kunde kika i och där hittade jag lite mer smått och gott.


               Brudlister kallas detta och återfinns lite här och där i södra Sverige . De hänger ner från midjan som dekorativa band. De runda är ovansidor på plattor som man hade ovanpå huvudet men under en sjal.



Dessa gillar jag. De sattes tydligen fast bakpå ryggen på männens rockar.
Det är Band som sytts ner och pyntats med tygrosetter och pärlor.

                                         


Lite broderade vantar. Dessa återfinns över hela Sverige då de oftast såldes av knallar.
Måste brodera ett par till min framtida dräkt för de är otroligt vackra.



Och den här blev jag väldigt nyfiken på. Däremot fanns nästan ingen info alls om den mer at den är ifrån 1700talet.  Den refereras  till som" en röd ylleväst" i beskrivningen fast man kan tydligt se att den varit ovandelen på en livkol. Något har liksom sprättats bort i livdelens nederkant.
Hade varit roligt att få veta vart den kommer ifrån men det står inget om det  arkivet.


Vackra förkläden och två kjolsäckar/fickor/lommor i siden.


Många vackra randningar.


Opplöt och en liten bindmössa. Skulle behöva/vilja sy en sådan hätta. Det verkar roligare med en sådan än en tambursöms-bindmössa som jag redan har. De senare är omöjliga att få att sitta kvar på huvudet. Den här däremot verkar ha knytband.


Jag var också uppe på museets klädkammare och finkammade de folkliga plaggen som inte ställs ut. Återkommer med dem i nästa inlägg.






Kommentarer

Populära inlägg