Funderingar runt dräkten.

Av Lina

När man hör folk prata om Blekingedräkten så vet de flesta kanske inte att det finns olika från fyra olika härader här i länet. De flesta tänker nog på en blekt rosa och blå dräkt med rosa brokadliv som de här nedan:


För mig så ter sig den dräkten alldeles för konstruerad på något vis. Den känns lite för enhetlig och färgmatchad. Kanske för att jag vet hur färgsprakande livstyckena i museernas arkiv är, och att jag tänker att folk på tiden det begav sig eftersträvade mycket färg då färg var dyrt och blekt tydde på gammalt och slitage och man alltid eftersträvade det motsatta. ( de så populära Blekingebroderierna har tex från början varit starka färger men sol och tvättblekts med tiden. Och när de skulle inventeras och byggas ett blekingst varumärke inom slöjden så återskapade man de blekta färgerna. Troligtvis lite samma sak som hänt med dräkten)

Alla de där fantastiska sidenbrokad liven som finns i arkiven kommer ifrån de östra delarna av länet men själv bor jag i den västra. Härifrån har jag inte hittat så mycket hittils.
Den här livkjolen finns på Nordiska museet och kommer iaf från Lister, dvs västra delen. På minner mer om Skåne än Blekinge:


Tänk om den västblekingska dräkter har sett ut  SÅHÄR någon gång i tiden. Jag ÄLSKAR den livkjolen. Hade varit så fantastiskt att få återskapa den.( Jag får väl kanske flytta och gifta mig med en man från Ingelsta då...) Men det verkar som att livkjolen ovan är den enda som bevarats till modern tid.

Om man tittar på hur Blekinges dräkter nedtecknats på 1800-talet så ser de inte heller så blekt rosa ut.
Det är mer färg och mönster, blommor och band. Men jag vet ju inte om just dessa tecknades ner för att de skilde ut sig ur mängden eller om de var det mest vanligt förekommande. ( Det mörkblå livstycket på bilden har vi en exakt kopia på i gömmorna på jobbet. Ett gammalt livstycke i ylletyg med starkt rosa, vita och gröna siden band. Drar då slutsatsen att det måste ha funnits fler som använt likadana liv. Varför har de inta tagits upp i den nuvarande dräkten?)




Såhär olika kan liven i Blekinge se ut om man tittar i museets gömmor:



Så hur dräkten blivit till detta förstår jag inte riktigt:


Men jag tänker att rådande stilideal då dräkten togs fram har fått råda och präglat den.
Skulle vara roligt att se orginalplaggen de utgick ifrån när den skapades.


Då jag själv älskar alla olika livstycken som finns bevarade och helst skulle sy min sjuttioelva stycken så kommer jag ju inte ifrån den delen av Blekinge.. så att sy en ren Karlskronadräkt skulle kännas lite falskt på något vis. Men samtidigt så har just den blivt ett så starkt varumärke för Blekinges dräkter att om jag nu vill åka upp till Dalarna och visa att "Hejsan, jag har en dräkt ifrån BLEKINGE" så är det nog en sådan jag borde välja.

Det jag egentligen vill är att hitta något i museernas arkiv som kommer så nära min plats geografiskt som möjligt och sedan återskapa det så nära jag kan.
Mer som en slags undersökning än att jag bara vill skaffa en dräkt.

Idag ska jag gör ett första stapplande försök och ta mig till Karlshamns museum och se vad jag kan hitta.

/Lina

Kommentarer

Populära inlägg