Kappa



Lina:

På Rosenholms Magasin ( Blekinge museums föremålsmagasin) så finns en otroligt fin kappa.




Kappan har inget produktionsår men ser ut att vara en modepräglad kappa från ca 1840-tal.
Den är sydd i mörkblått verken, fodrad med vitt linne och blått bomullstyg och är hel-vadderad med bomullsvadd. DDen är handsydd med oblekt lintråd. Jag hade tur och lyckades få tag på en uppmätning av kappan som gjorts av Kerstins mamma Eva .

Jag åkte ut till Rosenholm för att dokumentera den. Med mig hade jag mönsterdelarna på kappan som jag förstorat upp till fullskala med hjälp av en overhead apparat, så jag kunde jämföra delarna med originalet samt kolla hur den var sydd.


En uppmätning är ju bara mönsterdelar. Det fanns ingen information som berättade hur plagget var sytt eller hur det såg ut på insidan.


Jag sydde upp en första test i rosa och ljusturkost möbeltyg.



Även om uppmätningen inte riktigt stämde här och var så var den storleksmässigt ganska bra till mig. Det var bara några mått jag behövde ändra på.


Jag lyckades få tag på det perfekta tyget, Bohusblå verken från Historiska rum. Ett Visby baserat företag som framställer historiska tyger. De hade precis så det räckte kvar på rullen.

Här är jag igång med överdelen.


Till en början gjorde jag den lite för kort, så det fick jag skarva på kjolen i efterhand. Men det är inget som syns. Kappan är varm och skön tack vare att den är helfodrad med vadd. Jag valde syntetvadd eftersom jag hade det hemma istället för bomull. Det gör också att min inte är lika tung och klumpig som originalet. Original kappan har bara en ficka på insidan , vilket jag inte tycker funkar så bra med dagens sätt att bära kläder, så jag sydde in två dolda fickor i kappans sidosömmar.



Jag ska se om jag kan göra ett mönster med beskrivning samt mönsterdelar för foder och vaddering.
Hade varit roligt om fler ville sy upp den. Tycker annars det är lite svårt med ytterplagg för folkdräkt. Den här kappan är ett utmärkt alternativ.

Kommentarer

  1. On onni löytää juuri tällainen sivu!
    Lyckan är att upptäcka en sida som denna!
    Hyvää uutta vuotta ja työn intoa
    Gott nytt år och arbetsglädje!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg