Dags för kjol

Av:Lina

Nu är det dags för kjolen.
Det här verkar då vara kjolen som hör till ensemblen på dräktakvarellen.
Kjolen kommer ifrån Ronneby , finns på Nordiska museet och om den så står det såhär:


Midjekjol av röd tunn vadmalskvalitet så lätt valkad att tuskaftsbindningen syns. Sydd av 3 våder, I midjan tätt rynkad bak och med slät framvåd, sprund till vänster knäppt med en hake och hyska av järntråd. smal midjelinning av samma tyg, med 3 hakar mitt bak och 4 fram för att fästa livstycket på. I kjolkanten ett 6 cm brett mönstervävt sidenband i rosa, blått, grönt och gult med en vit blomslinga. Skoning 6,5 cm bred av oblekt halvlinnelärft. Kjolen handsydd.


Jag har fått tag i ett rött kläde i tuskaftsbindning som jag tror blir alldeles utmärkt. Däremot är det på vanlig 140cm bredd så jag syr inte kjolen av tre våder utan en enda stor bit. Men jag tänker att det inte gör något. Jag tänker göra sprund så som det står i texten, samt hyskor och skoning. Och självklart syr jag den förhand. Det gör jag med alla dräktdelar.

Vanligtvis så har de blekingska kjolarna en vit lapp fram , såhär:



Jag tänker dock hålla mig till min röda orginalkjol och skippa "skamlappen". Även om det är väldigt vanligt med lappen. Jag får tänka att för dåtidens mått mätt är jag ju en rätt så välbergad typ och jag syr ju en riktig praktkjol, så jag har råd att inte ha en sparlapp där fram.

För att se lite mer noga hur jag ska sy kjolen och linningen så har jag tittat på kjolarna vi har i arkivet på jobbet. Kollat deras linningar, rynkningar osv.






Jag kommer köra helt röd linning som på den tunna röda kjolen, inget linne på insidan.

Sen har jag ju böjt till hyskor och hakar till livet och kjolen av mässingstråd.
Det gick åt  8st till livet och sen ska det vara 7 st på kjolen och i livets nederkant.


Jädrar så grant det kommer bli!


Kommentarer

Populära inlägg