Magasin Rosemholm del2

Av Lina

Här kommer då del två av mitt besök på Rosenholm.

Inne i textilarkivet hängde en hel radda med underbara livstycken, vackra som marknadskarameller!



Dessa valde jag att fota då tyget var mycket likt sidentyget jag själv valt att sy upp mitt eget liv i, bara en annan färgställning. Just dessa rosiga tyger verkar ha varit mycket populära här i området.


Det här livet gillade jag för att personen som sytt det tydligen inte hittade något fint brett band, utan sonika tagit två smala band i stället.


Dessa vantar älskar jag! Den här typen hittas ofta uppe i bla Hälsingland, men de har sålts av knallar över stora delar av landet. Dessa har blivit skänkta till museet och fanns ingen info om deras ursprung. Hade varit kul att sy ett par till sig själv även om de inte är typiska för just Blekinge.


Ännu ett föremål med det där underbara rosiga sidentyget fast i blått, en liten bindmössa.


Och en annan mössa i blått tryckt bomullstyg på pappersstomme, samt en bindmössa i rött kattun. Har ingen info om dessa.


Det här är inget dräktplagg utan en slags kudde från Judiska föreningen i Karlskrona. Men kolla tyget......rosigt sidentyg igen. I min favoritfärg  blekgrön dessutom.



Sedan fanns där ju också en lång radda med mansplagg, bla västar.



Och underbara mansjackor i grova ylletyger.





Museiearkiv som dessa är sådana skatter att få kika in i.
Önskar det fanns mönster att tillgå så jag kunde sy upp fler delar, men jag får väl mäta upp och göra mönster själv då.

Kommentarer

Populära inlägg