Läget med livet och lite valknut.


Av Lina


Nu är livstycket färdigt! Det enda som fattas är hyskor och hakar och de ska jag själv kränga ihop av mässingstråd.



Det syns inte så bra, men linnefodret har jag flamfärgat med egenodlad vejde. Det är väldigt ljust blått. Hela livet har jag sytt för hand med vaxad lintråd, även bandet som jag kantat med. Jag hade kunnat använda sysilke där men jag gillar mer att jobba med lin. Tog den tunnaste jag hade som var 90/2.


Näst på tur är då kjolen.
Har köpt ett rött kläde på Gittes som är väldigt likt. Sidenband har jag beställt från Siden Anett i Danmark.

Sedan har jag stickat inte mindre än tre olika ärmar till mitt stickärmaliv. En av dem fastnade jag för, mönstermässigt, så den ska nu snart få en likadan kompis och sen ska jag sy ett liv till dem såklart.

På jobbet har jag suttit med min kollega och gjort en vävsedel till mönstret som kallas valknuten. Det är det mönstret som man har på livet som hör till den sk Öllerska dräkten.



Öllerska dräkten sammanställdes 1950 och man utgick då ifrån det här livet från Torshamns socken.

(bild från Ingrid Dahlins bok om Blekinge dräkten.)


Original  tyget är vävt i ull, men i dräkten väver man det med bomull i varp och lin i inslag.
Här är några varianter av färgställningar i uppvävda dräkter.


De två närmsta dräkterna här på bilden är sk Öllerska dräkter i olika utföranden.


Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Underligt det här! Torhamns sn ligger i östra delen av Blekinge och JJ Öller beskrev år 1800 dräktskicket i Jämshögs sn i västligaste delen av landskapet. Vem har kallat den den Öllerska?

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Lina: Nej, jag vet att det låter konstigt. Tydligen så utgick man ifrån något som Öllerska antyder i sin text om Blekinges dräktskick, inte det han faktiskt konstaterade. Mycket underligt. Källa: Folkdräkter och bygdedräkter från hela Sverige av Inga Arnö Berg. ICA bokförlag.

    SvaraRadera
  5. Gertrud Salje säger i sin skrift Öllerska bygdedräkten 1955 egentligen själv att hon var ute efter en "uniform": "Då man ur både Öllers, Sjöborgs och övriga källors rikhaltigt varierande färger och stoffer söker få fram något ENHETLIGT, måste det resultera i ett urval" (sid. 13).
    Där står också om ursprunget till hennes livstycke.

    SvaraRadera
  6. Intressant! Jag har inte läst den skriften, men jag kan nog hålla med henne lite om att de söker efter något att sätta en "stämpel" på som bestämmer det typiska Blekingska utseendet. Synd bara att en sådan bestämdhet blir så uteslutande och inte öppen för variationer och skillnader.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg