Färdigt var det här!

Lina:

Nu har det färdats lite grejer igen.
Först ut var kjolen.
Jag utgår ju ifrån att sy en Blekingedräkt med nedanstående bild som förebild.
Den är i och för sig ett ihopplock  av olika dräktdelar från olika delar av Blekinge som gjordes av personal på Nordiska museet i början av 1900-talet. Men för mig blir det ändå mer en äkta dräkt än vad den öllerska eller medelstadsdräkten  skulle vara då de är konstruerade på 50-talet. Den på akvarellen är iaf baserad på faktiska plagg som finns i samlingarna.




Den här kjolen finns alltså på Nordiska museet och kommer ifrån Ronneby. Jag tolkar det som att det är den som målats av på akvarellen, och är då kjolen som jag valt att utgå ifrån.


Så här blev min variant:

( ja, jag fotade innan slutpressning,...det var den enda dagen jag kunde fota under dagtid och pressningen hanns inte med..)


Jag gjorde medvetet en bredare linning på mig kjol då jag tycker det höll tyngden av kjolen bättre.
Bandet kommer ifrån Silke Anett i Farum och tyget är 100% ull från Gittes i Rinkaby.
Sytt för hand med linnetråd.


Nästa grej som blivit färdig är mitt stickärmaliv.
Den enda infon jag har är denna:



Hittade som sagt dessa vantar på Digitalt museum. Tyckte det var ett lagom "rutigt eller dyligt" mönster.


Garnet jag valde är tvåtrådigt ullgarn från Ullcentrum som jag växtfärgat. Det svarta är brungrått ganr överfärgat med bresilja, det gröna är renfana överfärgat med indigo.

Modellen på livet är ett vanligt blekingeliv, bara sytt i ull och fodrat med linne.
Både yttertyg och foder har färgats med indigo. Ulltyget var redan brunt så jag tänkte att det skulle bli svart vid färgningen, men det blev blått. Men det gör inget.




Vad är nästa sak att sy upp månne?
Löslomma, särk eller jacka?

Kommentarer

Populära inlägg