Den lilla svarta/ bruna

Av Lina:
Nu hade turen kommit till ett ytterplagg.
När jag var på Rosenholms magasin i Karlskrona härom veckan så passade jag på att kika in i deras textila gömmor och där hittade jag dessa svart små jackor, sk tröjor.
De är alla sydda i mycket fint svart ulltyg och fodrade med indigofärgat tyg. En av dem hade även en sydd zickzack stickning ovanför knapparna. Mycket tjusigt.



Kerstin har den här tröjan som hennes mamma sytt upp efter ett original, med gamla knappar.


På jobbet har vi en sådan tröja i arkivet så jag gjorde en uppmätning på den och sydde upp den i vanligt bomullstyg så jag kunde prova hur den satt. 


Sedan förändrade jag mönstret och sydde upp min egen.
Tyget jag hade liggande var brunt, samma som till stickärmalivet, så jag tänker knöla ner hela jackan i ett indigobad senare för att få den svart i stället.
Blir lite billigare än att köpa svart kläde för 1200:-/m...



Sedan har jag handla dräktdelar på nätet av en kvinna i Malmö så nu har jag även sjal, förkläde och opplöt :-)

Kommentarer

Populära inlägg