Bevarade plagg-Livstycken del1



Av Lina

På mitt jobb,Blekinge folkhögskola, så har vi i ett arkiv bla några äldre folkdräktsplagg. ( i arkivet har vi mycket annat också. Allt ifrån äldre handsydda särkar till hela 1850-tals dräkter, gamla korsetter och underkläder från 20-talet. Jag och min kollega Ylva älskar att samla på oss historiska kläder och förvarar mycket av våra textila fynd på skolan så att eleverna kan ta del av dem.)

Här är några våra Blekingska livstycken. Samtliga är handsydda. Vet dessvärre intehelt vart de kommer ifrån och har ingen historia bakom.

( och ja,..jag vet att numret på plagget inte sammanfaller med ordningen dessa publiceras här på bloggen..)

Handsytt liv lila tuskafts-halvylle ( skulle jag tro). Kantat med sidenband och fodrat med linne.



Liv i mörklila sammet. Sidenband. Fodrat med linne.


I halsringningen har de sytt ett veck. Antar att de liksom flaxat lite där för ägaren och de har gjort som ett slarvigt insnitt.Och spart på band då det ändå inte syns under sjalen.


Liv i mörkgrön ullbrokad. Väldigt slitna lila sidenband. Skarvat med annat tyg uppe på axeln. Även band insatta i midjan att stänga med då jag antar att ägaren även blivit för bred för att använda hyskorna och hakarna.




Svårfotat liv i ljusgult tunt sidentyg.





Mörkblått liv i tuskafts ull/bomull. Har pratat om det tidigare HÄR.
Fodrat med linnetyg.




Här kommer arkivets slitnaste liv....
Sydd i tunt tunt siden och lagat och omgjort både här och där.
Fodrat med linne.




Under sidenbandet har det varit ett rosa tryckt bomullstyg.


Här har siedntyget lagats med lika ljusa bitar av sidenband.


Axeln har förlängts med et rosa bomullstyget samt ett mörkare sidenband.


Ryggen är mer bevarad och där ser man tygets mönster bättre.


Ännu ett sidenliv i ljusa färger.
Linnefoder.


                                    


Fortsättning följer i del 2..

Kommentarer

Populära inlägg