Ett liv - ett tyg - en början.


Av Lina:

Jag har bestämt mig..
Ända sedan jag började kika lite på själva "ursprunget" till Blekinges dräkt och dök på den här akvarellen, så har jag velat sy upp den här dräkten. Älskar allt i den, allt det blommiga, färgerna.. ALLT! 


När jag surfade runt bland digitalt museums olika blekige-liv så hittade jag detta. Det MÅSTE ju vara samma som är på akvarellen. Om inte annat så är det fruktansvärt likt.

Det har heller inte några breda sidenband , precis som på akvarellen, vilket däremot de flesta andra livstycken har.
Utan smala röd/rosa enfärgade sidenband i kanterna.


På Blekingemuseums egen lilla digitala arkiv så hittade jag det här livet i liknande tyg.
Brun botten och med breda sidenband som dekoration. ( här döljs de dock under ett bevarande tunt tyg som satts dit av en textilkonservator)


Som jag nämnt tidigare så har den här typen av tyg varit mycket populärt runt Trelleborgsområdet och Norge, men det verkar också har varit vanligt här nere i Blekinge.

Dessa fyra exempel hittade jag på Blekingemuseums magasin Rosenholm.


Det är två olika livstycken, en liten bindmössa samt en slags kudde som tillhört judiska föreningen i Karlskrona.

I digitalt museum finns också detta praktfulla Blekingeförkläde i grönt.



Efter mycket idogt arbete hittade jag tyget uppvävt på nytt!!
Det var ett litet sidenmuseum i Norge som vävt upp ett fåtal meter i de fyra mest populära färgerna inom det Norska bunadsskicket. ( Det gröna är precis likadant som det i Trelleborg och förklädet från Blekinge.)

Tyvärr fanns det inte i blekröd som livet på akvarellen, men det lilaröda var ju precis lika fantastiskt!
100% siden alltså....
Så..nu har jag bestämt mig.
Jag SKA rekonstruera dräkten på akvarellen och den ska få bli min egen Blekingedräkt.

Detta tyg kom hem i min brevlåda idag. Lyckliga mig!!!


Kommentarer

  1. Väldigt flott tyg du har fått tag på. Du säger att det tilvärkas på ett siden museum i Norge. Jag bor i Norge och har aldrig hört talas om något siden museum , vad heter det och var ligger det?
    Tommy Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Museet heter Silkeveven och ligger i Skarnes.

      http://www.silkeveven.no/

      mvh Lina

      Radera
    2. Tack för upplysningen, då ska jag leta upp det.

      Radera
  2. Kanske helt fel forum, men ändå, söker Tommy Olsson skräddare i Oslo (kanske övriga Norge nu)
    Tacksam för info.
    Sören

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg