Stickärmaliv

Av Lina

Hittade den här lilla biten intressant text i Ingrid Dahlins bok om Blekingedräkten.
Önskar att det fanns några bevarade, men inga har hittats.


Här är några av de Hälsingska varianterna som omnämns i texten.
Ett livstycke med stickade ärmar.





Själv har jag gjort ett eget stickärmaliv till min Stora Kopparbergsdräkt då jag saknade ytterplagg till den. Det finns såklart inga historiska belägg för att det någonsin funnits till den dräkten då den är komponerad, utan det är helt mitt eget hitte på.



Men nu när det muntligen iaf verkar ha funnits ett sådant plagg i Blekinge så måste jag såklart ge mig på det.
Började med att kolla vad som finns bevarat av stickat från Blekinge och det visade sig ju inte vara så mycket. Hittade iaf dessa vantar på Digitalt museum. De passade dessutom in på beskrivningen av mönstret på ärmarna som "konststickning i rutor eller dyligt" då mönstret är lite rutigt.

Så jag satte mig med mitt mönsterblock och lekte lite..


Och ..eh,...råkade börja sticka en ärm.



Återkommer när jag är klar.

Kommentarer

Populära inlägg