Nu är det klippt

Av :Lina

Nu har jag rotat vidare i digitalt museum och hittat de plagg som troligen finns med här på akvarellen.
Först har vi då livstycket, såklart.



Luvetallriken finns som katalogkort på Nordiska museet.



Halsklädet i siden.

                                       

Sedan har vi detta vidunderliga förkläde i siden.


Jisses säger jag bara..


Kjolen.


Fälttecknet.


Och kanske är det denna skjorta.
Väldigt lik krage iaf.


Och kan de vara dessa strumpor?


Himlans spännande!
De är inte katalogiserade tillsammans som en hel dräkt men alla delar kommer iaf från Blekinges östra del vad det verkar.

I går klippte jag i det dyraste tyg jag någonsin köpt.....
Det var läskigt.
Och himlans tur jag hade så mycket sömsmån för tyget trasade upp sig i klipp-kanterna så fort man tittade på det..
Här gäller det att sy snabbt så inte allt bara repar upp sig till ingenting och försvinner :-)

Kommentarer

Populära inlägg